INSIDEOUT NYC

Katarina Matsson gets to the core of the Big Apple

I See Me

leave a comment »

I går kväll var jag på en föreläsning om självporträtt inom nutida fotografi (eller, nja, jag missade själva föreläsningen men kom i tid till den efterföljande diskussionen). På scen satt författaren Susan Bright, kvinnan bakom nya boken “Auto Focus”, och skribenten, curatorn och kritikern Lyle Rexer och fokus låg på det stora intresset hos unga fotografer att dokumentera sig själva, något jag som nybliven bloggare – även om jag själv inte är professionell fotograf – tänker en del på.

“Jag tror att det är sekelskiftet” sa Susan Bright och menade att det är ett sätt att hitta oss själva i en ny tid; vilka är vi, vad gör vi?

I dagens verklighet – facebook, flickr etc – spelar bilder en ny roll när det gäller att konstruera identiteter. Lyle Rexer pratade om att gränsen mellan publiken och fotografen är på väg att lösas upp. Att kameran, detta döda objekt, skapar en kokong och att människor börjar leva inuti den kokongen. Jag tänker att han menar att det är lätt att börja leva för att dokumenteras och inte tvärtom. Motsatsen till traditionellt dokumentärt fotografi egentligen.

Självporträtt pendlar alltid mer eller mindre mellan narcissism och sårbarhet och någon i publiken tyckte att de moderna fotografiska självporträttet domineras av det förstnämnda. Jag håller nog inte med, snarare en större medvenhet.

Nu måste jag skriva så fingrarna glöder för i kväll är det H&M-opening och Swede Beat Magazines CMJ-event.

Written by Katarina

October 20, 2010 at 11:09 am

Posted in Books, Just Life

Tagged with , ,

Leave a Reply

