INSIDEOUT NYC

Katarina Matsson gets to the core of the Big Apple

First Spring, Then Summer

leave a comment »

Jag kan inte rå för det, tänker bara på våren och sommaren just nu. Jag flyttade till New York på nationaldagen den 4 juli förra året. Med en stukad fot och ungefär ett ton övervikt landade jag på JFK lagom till fyrverkerierna. De där första månaderna kommer nog alltid ha ett magiskt skimmer kring sig (i alla fall sedan jag kunde gå igen och de förhatliga turerna till Ikea var över…). Friheten var enorm, nyhetens behag oändligt. På dagarna var det uppemot 40 grader varmt och när man gick på bio (I am love, åh!) skulle man helst ha med en filt för att inte frysa ihjäl i den nedkylda salongen. På nätterna gick jag och J vilse på West Villages förvirrande gatunät, köpte frozen yoghurt som man själv fick trycka fram ur maskiner och toppa med färska bär. Vi såg svartvita filmer på ett tak i Tribeca och gick på gratisfestival på Coney Island (och gjorde en minnesvärd plankning på Sonic Youths gratiskonsert i Prospect Park, hehe). Åkte berg-och-dalbana, drack vin på uteserveringar och badade i Brighton Beach. Upptäckte marknader, butiker, hemliga trädgårdar, restauranger och gjorde stan lite mer till vår. Det här blir den första våren och den andra sommaren. Jag kan inte vänta! (Foto: Mr Newton)

ENGLISH: Right now I’m only thinking of spring. Then summer.

Written by Katarina

February 16, 2011 at 10:14 am

Posted in Just Life

Tagged with , , ,

Leave a Reply

