INSIDEOUT NYC

Katarina Matsson gets to the core of the Big Apple

New York Fashion Week F/W 2011 Farewell

leave a comment »

Senare i dag packar modecirkusen ihop och åker vidare till London. Jag har bara kollat igenom en bråkdel av visningarna, men generellt bjöd stadens designers på bärbart mode (som vanligt – är det en av orsakerna bakom Stockholms och New Yorks kärlekshistoria?), långa, svepande silhuetter och färg, färg, färg. Nyckelplagg: en smal vit skjorta knäppt upp i halsen, kortare slouchy pants och massor av päls (låt oss satsa på fusk eller leta second hand). Här är några kollektioner som fångade mitt öga.

ENGLISH: Later today the fashion cirkus packs its Louis Vuitton wagons and continues to London. I’ve only managed to look through a fraction of the shows, but in general the designers gave us very wearable clothes (as usual – does that explan the Stockholm–New York lovestory?), long silhouettes and color, color, color. Key items: A slim button-up shirt, shorter, slouchier pants and FUR (a lot of it. Let’s go for the fake or search second hand). Here are some collections that catched my eye:

Rodarte. Jag älskar Rodarte för att de alltid lyckas bygga ett eget universum med sina kollektioner, det är som att titta på en saga. Nu har de besökt prärien och även om jag själv bara hittar ett fåtal plagg jag skulle vilja ha på mig så gillar jag att de lyckas balansera på rätt sida av romantiken. Kanske kommer det sammansatta helhetsutrycket av att de ofta inspireras av film, den här gången Trollkarlen från Oz.

Marc Jacobs. Jag kom på mig själv med att gilla den här kollektionen, till min egen förvåning faktiskt. Det är inte heller något jag själv skulle bära (överlag syntes många smalare kjolar i den där nedanför knät-längen som är svår att bära upp om man är kort och dessutom har lite höfter under modeveckan), men faller för lekfullheten. Undrar vad det säger om livet just nu?! Räkna i alla fall med att se prickigt och spetsigt på lågpriskedjorna inom en väldigt snar framtid!

Victoria Beckham. Kul att se någon som gjort alla sina modemisstag inför öppen ridå (vi vanliga döda kan ju i alla fall untagga de där bilderna från högstadiet på facebook) utvecklas som designer. Posh:s kollektioner blir bara mer och mer sammansatta. Jag gillar det nästan asketiskt enkla och monokroma inför hösten och föredrar de här långa, smala silhuetterna framför de boxigare.

The Row. Ännu en kändislinje, men jag som alltid varit lite svag för det ryska faller fullständigt för Mary-Kate och Ashley Olsens senaste kollektion. Sparsmakat och överdådigt på samma gång på något sätt. Jag kommer dock bara att ha råd med cashmereskorna som är ett samarbete med Toms. Oj, oj… Det här urvalet är bara det senaste beviset på att jag fortfarande famlar i stilblindo sedan jag tog beslutet att försöka lämna det svarta och skulpturala.To be continued! (bilder från style.com och nymag.com)

Written by Katarina

February 17, 2011 at 11:00 am

Leave a Reply

