INSIDEOUT NYC

Katarina Matsson gets to the core of the Big Apple

Berlinde De Bruyckere: Into One-Another To P.P.P.

with 6 comments

I går kväll serverade Malin skumpa på Hauser & Wirth (32 E. 69th Street), ett Upper East Side-galleri där en vän jobbar. Det var vernissage för Berlinde De Bruyckeres “Into One-Another To P.P.P”, en utställning dedikerad till hennes konstnärliga själsfrände Pier Paolo Pasolini och jag sprang (bokstavligt talat, hade bråttom) förbi en sväng. Eftersom jag inte hade läst på blev jag lätt chockad av de nakna, huvudlösa kropparna skulpterade i vax som mötte mig. Först: förvridna, skinnflådda, plågade. Men efter ett tag: även sköra, gränslösa, förenade. Faktiskt en riktigt stark utställning. Och jag längtar till den dagen då jag är en av de gamla rävarna som går runt med galleristen och bara kryssar för verk efter verk på shoppinglistan (men jag skulle nog få mardrömmar av att ha De Bruyckere hemma, jag och kött funkar inte så bra).

ENGLISH: Last night Malin was in charge of the champagne at Hauser & Wirth (32 E. 69th Street), an Upper East Side gallery where a friend works. The opening was for Berlinde De Bruyckere’s “Into One-Another To P.P.P”, dedicated to her artistic soulmate Pier Paolo Pasolini and I made a quick stop. Since I hadn’t done my homework I was kind of chocked by the naked, headless bodies, scultpured in wax. At first: deformed, skinned, suffering. But after a while: also fragile, limitless, joined. It was actually a really strong exhibition. And I long for the day when I’m one of the old geezers, walking around the gallery just checking piece after piece on my shopping list (although I think her work would give me nightmares, I don’t do welll with flesh and meat.)


6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej Katarina!
    Hittade din blogg när jag googlade Carin Rodebjer NYC.
    Jag ska introducera svenska handgjorda silversmycken här i USA och letar tänkbara distributörer i NYC. Modebutiker och giftshops, gärna med inrikting på Sverige, Scandinavian eller European. Du råkar inte ha några förslag? Vet du on Carin Rodebjer kommer att öppna en butik eller finns det redan en? Jag bor i Chatham, NJ, ca 40 min. från the City.
    Ha en skön dag i solen! Hälsar Nina

    Nina Fredriksson

    March 2, 2011 at 1:32 pm

    • Hej Nina!

      Vad kul! Är det dina eller någon annans? Det beror ju lite på vad det är för stil, men Oak i Soho har en del cutting edge scandinavisk design. Och lilla butiken Jumelle i Williamsburg säljer också en del svenskt. Liksom Opening Ceremony, men tänker att de nog vill att man ska vara etablerad. Kan höra med Nina Z, svensk tjej som säljer designade träskor, men hon är bortrest just nu. På hennes hemsida kan du se vilka återförsäljare hon har: http://www.ninaznyc.com/stores.html

      Style Thirteen är en rätt nyöppnad webshop som plockar upp unga designers (www.stylethirteen.com)

      Ska du sälja själv finns ju marknader som Brooklyn flea (https://insideoutnyc.wordpress.com/2010/09/20/shop-of-the-week-brooklyn-flea/) och Artists & Fleas (https://insideoutnyc.wordpress.com/2010/11/29/artists-fleas-williamsburg/)

      Vad gäller Carin Rodebjer så vet jag inte exakt vad hon har för planer, men hon säljer bland annat på Urban Outfitters.

      Hoppas det går bra! Kan man se smyckena någonstans?

      Katarina

      Katarina

      March 3, 2011 at 8:55 am

  2. Katarina! I’m so sorry I missed you, and thank you for coming. I think the sculptures are incredibly sexy in their vulnerability…
    I hope they didn’t gross you out too much.
    Let’s get together soon – would love to go gallery hopping with you.
    Madeline

    Madeline

    March 2, 2011 at 2:42 pm

    • I loved the the duality within them! I’m sorry I had to run, you looked so busy with your important clients. Would really love to go gallery hopping one of these days, next week maybe? xo

      Katarina

      March 2, 2011 at 3:11 pm

  3. Wow, gorgeous! Jag och kött funkar inte heller alls ihop, men däremot är jag ett rätt stort fan av mardrömmar. Hade älskat en sådan skulptur hemma! (Lite som att det hade varit fint att ha David Lynchs ko från Cow Parade: http://bit.ly/dZJZTJ)

    Linda

    March 3, 2011 at 5:02 am


Leave a Reply

